בימי הקיץ החמים קשה לנו לדמיין נסיעה ברכב ללא מזגן. המזגן ברכב מספק לנו מקום מפלט מהחום והלחות שבחוץ. אולם, לעיתים, המזגן ברכב מתקלקל ויש צורך לתקן אותו. התקלות הנפוצות במזגן הן דליפות גז או בעיה במדחס, אך יש עוד גורמים וסיבות לפעולה בלתי תקינה של המזגן. בכתבה זו נכיר לכם את חלקי המזגן ואת הבעיות השכיחות של התקלות במזגן הרכב ומה צריך לעשות כשהן מתעוררות.
החלקים ממנו בנוי המזגן ברכב
- מדחס (קומפרסור) – זהו החלק המשמעותי ביותר של המזגן. תפקידו של המדחס הוא לקחת את הגז הנמצא במזגן ולדחוס אותו בעזרת לחץ גבוה אל הרדיאטור.
- רדיאטור (מעבה) – תפקידו הוא לצנן את החום שנפלט מהדחיסה, לפזר אותו ולקרר כך את כל המערכת.
- מאדה – תפקידו הוא להפוך את הגז לאוויר קר באמצעות הזרמת אויר לתוכו.
- מפוח – תפקידו הוא לדחוס את האוויר הקר לתוך הרכב ולינוק מתוכו את האוויר החם, שאותו הוא מעביר בחזרה למדחס.
- פילטר (מייבש) – תפקידו הוא כעין פילטר המסנן את הלחות שמצטברת בתוך מערכת המיזוג.
תקלות אופייניות במזגן הרכב
- אין גז במזגן – אם אין גז במערכת המיזוג ברכב יש סבירות שקיימת בו דליפה. כשיש מחסור בגז, המזגן לא יקרר בצורה טובה או לא יקרר בכלל. בשלב ראשון צריך לאתר היכן ממוקמת הדליפה ומה הסיבה שגרמה לה. בדרך כלל הסיבות הן: קרע בצינורות הגז או חבלה ברדיאטור. יש לתקן את התקלה ולמלא את מזגן הרכב בגז חדש. חשוב לציין, כי לפני מילוי גז חדש צריך לשאוב מהמזגן את הגז שנשאר, כדי שלא תצטבר בו לחות.
- קיימת תקלה במדחס – זוהי עוד תקלה שכיחה במזגני רכב. מכיוון שהמדחס הינו חלק משמעותי בתפקוד המזגן, אם יש בו תקלה – המזגן לא יעבוד. הסיבות לתקלות במדחס יכולות להיות: מזגן שלא פעל תקופה אורכה ולכן המדחס שלו התייבש, דליפה של גז מהמדחס, בלאי טבעי של המדחס, חדירת נוזלים למערכת הקירור או מנוע שמתחמם יותר מדי. בתקלה של מדחס המזגן מומלץ להחליף את המדחס ברכב במדחס חדש ולא לנסות ולתקנו.
- בעיה חשמלית במזגן – מזגן הרכב מופעל ע"י מערכת חשמלית ולכן אם היא לא תקינה לא יעבור מספיק חשמל למדחס המזגן ולכן הוא לא יפעל. על חשמלאי הרכב לאתר את מיקום התקלה החשמלית ואת סיבתה ולתקן את הנדרש.
- פילטר המזגן נסתם – לעיתים קורה שפילטר המזגן נסתם בשל לכלוך או לחות ומשבש את פעולתו. כדי לתקן זאת יש צורך להתקין מסנן חדש. מומלץ אפילו להחליף את מסנן המזגן כל שנה כדי למנוע מראש את התקלה הזו.
- תקלה המתבטאת במזגן המקרר לטווח קצר ואז עובר למצב אוורור – בעיה זו יכולה לצוץ כאשר התרמוסטט תקוע, הפילטר מלוכלך או כשהמפוח הפנימי מקולקל.
- תקלה המתבטאת בכך שהמזגן עובד רק כשהרכב נוסע – תופעה זו נגרמת כאשר קיימת בעיה במדחס או במאוורר המזגן. יש למצוא את הרכיב התקול ולטפל בו. לעיתים יש צורך להחליפו.
- תקלה המתבטאת בכך שהמזגן לא עובד כשמאד חם בחוץ – הסיבות לתקלה זו: – קיים גז חם במעבה ולכן, כדי לתקן, יש צורך לקרר את המעבה.
- קיים לכלוך במעבה ולכן יש לנקות אותו.
- בעיה בחיישן – תפקידו של החיישן הוא לבקר את הטמפרטורה הרצויה ברכב. במידה והחיישן מזהה בעיה בטמפרטורה הוא מכבה אוטומטית את המזגן. במקרה שבו המזגן מפסיק לקרר יכול להיות שהבעיה טמונה בחיישן הרכב ויש צורך לבדוק אותו.
- בעיה במחשב הרכב – מכוניות חדישות נשלטות ע"י מחשב. כשהמחשב מזהה בעיה במנוע הרכב, הוא מנטרל את המזגן כדי שהבעיה במנוע הרכב לא תחמיר.
כיצד מומלץ לשמור על המזגן ברכב כדי שלא יתקלקל?
- להפעיל את המזגן גם בעונת החורף – כדי למנוע ממדחס המזגן להתייבש בתקופת החורף מומלץ להפעיל מדי פעם את המזגן גם בחודשי החורף לכמה דקות פעם בחודש.
- שטיפת הרדיאטור ומעברי האוורור במזגן – לקראת הפעלתו הממושכת של המזגן בקיץ מומלץ לנקותו מאבק ולכלוך.
- ניקוי הלחות ממערכת המיזוג – כדי לשפר את תפקוד המזגן ולעזור לו לקרר אתכם ביעילות.
- לאוורר את הרכב לפני שמדליקים את המזגן – לפתוח את החלונות ולשחרר מחלל הרכב את כל האוויר החם שהצטבר כשהיה סגור.
- להחליף את הפילטר במזגן – רצוי פעם בשנה.