בעבר, היו נוהגים לייצר רכבים עם הנעה אחורית. דהיינו, השליטה ברכב הייתה מתבצעת ע"י הגלגלים האחוריים. במשך השנים, עברו לייצר רכבים בעלי הנעה קדמית, שהציריה שולטת על הגלגלים הקדמיים. בשל כך, לציריה יש תפקיד חשוב בהיגוי הגלגלים וללא ציריה תקינה הרכב לא יוכל לנהוג בצורה בטוחה ותקינה. כל זאת למרות, שהציריה הינה מערכת קטנה מאד ברכב המורכבת רק משני מוטות בינוניים המחוברים עם פעמון ציריה. הפעמון הוא זה שגורם לגלגלים לפנות ימינה או שמאלה.
מה זה ציריה לרכב?
הציריה הינה חלק ממערכת ההנעה של הרכב. בקדמת כל רכב יש שתי ציריות המחוברות לגלגלים הקדמיים. הציריה היא בעצם מוט מתכת שמקשר בין המנוע לבין הגלגלים וגורם לסיבובם. בכל אחד מקצוות מוט הציריה ישנה גומייה המאפשרת את תנועת הסיבוב. בתוך הגומייה מצוי גריז, שהוא חומר שומני, המונע את שחיקת הציריה ומאפשר לה לנוע באופן חלק. עוד חלק הקיים בציריה הוא הפעמון, שנמצא ליד הגלגל ומגן על המפרק שמזיז אותו. בתוך הפעמון קיים כעין כדור מפלדה וכשהנהג מפנה את ההגה לכיוון מסוים הכדור מתגלגל לאורך התעלה שבה הוא ממוקם ומאפשר את סיבובו של הגלגל. כך, שציריה תקינה ברכב הינה משמעותית לאיכות הנהיגה, לשליטה על מהירותה ולשימוש בהילוכים.
התקלות העיקריות האופייניות לציריה
גומייה קרועה
הגומייה היא חלק עדין יחסית בציריה ולכן היא עלולה להיקרע בנסיבות שונות, כגון: בעקבות פגיעה במדרכה, נסיעה על אבנים
או שחיקת הגומייה בשל עייפות החומר. במידה והגומיה נקרעת, הגריז נוזל ממנה החוצה ואז גדל החיכוך של הציריה בגלגל.
כתוצאה מכך עלולים הפעמון והציריה עצמה להישחק ולהתקלקל. כשבעיה כזו קורית, תשמעו בעת הנהיגה דפיקות, תחושו ברעידות האוטו ובקשיים בהיגוי.
שבר בפעמון הציריה
מצב שבו פעמון הציריה מתרופף או נשבר. הסימן לתקלה זו יכול להתבטא בתקתוקים שיישמעו ברכב כשהוא מבצע סיבובים או בעת לחיצה על הגז. במקרה כזה יש להחליף את הפעמון, כי אם לא – הוא יכול להישבר ולגרום לתקלה מורכבת יותר בציריה.
כיצד ניתן לשמור על תקינות הציריה ברכב?
- בודקים שכמות הגריז בציריה יהיה תמיד תקין
- שאין כל דליפה של הגריז
- בודקים שהציריה אינה קרועה או שבורה ושחלקיה תקינים
- שיפוץ הציריה הקיימת במידה וניתן לתקנה
- החלפת הציריה במידה ולא ניתן לתקנה