תפקידה של מערכת הצתה במנועי בוכנה

תפקידה של מערכת הצתה במנועי בוכנה

חלק גדול מכלי הרכב הממונעים מבוססים על תנועה של בוכנות. הבוכנות הללו, שנעות מעלה ומטה בתוך הצילינדרים, הן אלה שמספקות את הכוח הדרוש למכונית בשביל לנוע. על מנת שהבוכנות הללו ינועו כנדרש, עולה צורך במערכת הצתה שתביא להצתת תערובת ייעודית של דלק ואוויר וזאת בדיוק ברגע הנכון. פעילות לא נכונה של מערכת ההצתה תביא לפגיעה משמעותית ביעילות העבודה של המנוע ותתבטא ברעשים שונים המכונים לעיתים "צלצולים" במנוע.

ניצוץ חשמלי

מערכת הצתה סטנדרטית בנויה מכמה חלקים – מצבר, מתג הצתה (המכונה גם סטרטר), סליל ההצתה, מפלג ומצת.

  • מצבר – המצבר, בדומה לכל בטרייה, נועד לספק אנרגיה חשמלית לרכב בשעה שהמנוע כבוי.
  • סטרטר – תפקידו של הסטרטר הינו לסגור את המעגל החשמלי שמתחיל במצבר ומסתיים במערכת ההצתה. במילים אחרות, הסטרטר הינו מתג חשמלי לכל דבר.
  • סליל הצתה – תפקידו של הסליל (המכונה גם קוייל) הינו להפוך מתח חשמלי סטנדרטי של מצבר (12 וולט) למתח גבוה בן אלפי וולטים.
  • מפלג – מעביר את הזרם הנכון בסליל ההצתה, ואחראי גם לתזמון נכון של ההצתה.
  • מצת – המצב הינו גולת הכותרת של מערכת ההצתה. תפקידו של המצת הוא להפוך את המתח הגבוה שנוצר בסליל ההצתה לניצוץ חשמלי שמתרחש בצילינדר.

במנועי בנזין בלבד

הצורך במצת המייצר, כאמור, את הניצוץ החיוני לעבודתן של הבוכנות, חל על מנועי בנזין בלבד. זהו אחד ההבדלים העיקריים בין מנועי דיזל למנועי בנזין, שכן במנועי דיזל הניצוץ נוצר על ידי הדחיסה של הדלק והאוויר, ללא צורך במצת לשם כך.

קיימים סוגים שונים של מצתים והם נבדלים אלה מאלה בגודלם. יחד עם זאת, המבנה הבסיסי של כל המצתים דומה למדי. המצת מחובר למערכת ההצתה על ידי תיל שאחראי לספק לו את המתח הנדרש. במרכזו, עשוי המצת חומר קראמי שתפקידו לבודד ולעטוף את האלקטרודה שבנויה לכל אורכו. חומר קראמי זה מספק הגנה בפני טמפרטורות גבוהות שמקורן בפעילות המנוע. בחלק התחתון של המצת נמצאים זוג אלקטרודות הסמוכות זו לזו. בדיוק בנקודה זו נוצר הניצוץ שעליו מדובר לעיל, ניצוץ שבלעדיו מערכת ההצתה לא תוכל לבצע את תפקידה.

עמדת המתנה ממוזגת עם אינטרנט וקפה WiFi קפה
מועדון לקוחותמועדון לקוחות - הרשמה
מי אנחנו הכן רכבך לטסט !