שסתומי מנוע – חלקים קטנים וחשובים

שסתומי מנוע – חלקים קטנים וחשובים

בין החלקים החשובים ביותר שמאפשרים למנועים לבצע את תפקידם נמצאים השסתומים. לא צריך להיות מומחה למנועים בכדי להכיר את שמם של השסתומים החשובים ברכב – שסתום יניקה מצד אחד או שסתום פליטה מצד שני. לאלה שחסרים את הידע הבסיסי אודות אופן פעולת המנוע, קל יהיה להסביר מהו שסתום באמצעות פניה לשסתומים אחרים המקיפים אותנו בחיי היום יום.

השסתומים שסביבנו

תקפידו הראשון של השסתום הוא למנוע מעבר של נוזל מנקודה א' לנקודה ב' ברגע מסוים ולאפשר את העברת הנוזל ברגע הבא. דוגמא לשסתום כזה ניתן למצוא בברז הביתי. שסתום זה, שמופעל בכוח השרירים, נועד להניח למים שבצינור לזרום מבעד לברז הפתוח ולמלא את הכוס במים מרווים. סוג נוסף של שסתום שמלווה אותנו במשך כל חיינו נמצא למעשה בתוך גופינו. השסתומים הללו, המכונים גם מסתמים, מאפשרים לדם לזרום בעורקינו בכיוון אחד מבלי לשוב לאחור. בכך ניתן לכנות אותם שסתומים חד כיווניים.

סוגים שונים של שסתומים נועדו לאפשר או למנוע מעבר של גזים, ולא רק של נוזלים. דוגמא לכך ניתן לראות למשל בשסתומי לחץ שנועדו לשחרר קיטור (אדים חמים) בסיר הלחץ הביתי. כעת משראינו שתפקידם של השסתומים פשוט אך גם חשוב מאין כמוהו, קל להבין את מקומם גם במנוע המכונית. כבכל מנוע אחר הפועל על דלק, גם במנוע המכונית, שם נדרשים מעברים של גזים ונוזלים ממקום למקום, ניתן למצוא שסתומים רבים שנועדו להסדיר את פעולתו הסדירה.

שסתומי המנוע

מרבית המנועים של כלי הרכב בימינו מבוססים על תנועה של בוכנות. כל בוכנה יושבת בתוך צילינדר ובו מצוי שסתום אחד שנועד ליניקה (ומכן שמו – שסתום יניקה) ושסתום אחד שנועד לפליטה (וגם שמו – בהתאם – שסתום פליטה).

  • שסתום יניקה – נועד לאפשר מעבר של אוויר, או תערובת של דלק ואוויר, כדי שהבוכנה תוכל להמשיך בפעולת הדחיסה.
  • שסתום פליטה – נועד לאפשר את יציאת הגזים השרופים לפני שהללו עוברים אל מערכת הפליטה. לצד צילינדרים בעלי שני שסתומים, ניתן למצוא גם כאלה בעלי שסתום יחיד ואחרים בעלי שני צמדים של שסתומים (שנים שנועדו ליניקה ושניים שנועדו לפליטה). פגיעה בשסתום עלולה להביא לנזק משמעותי ביותר למנוע כולו, עד כדי צורך בשיפוצו המקיף.
עמדת המתנה ממוזגת עם אינטרנט וקפה WiFi קפה
מועדון לקוחותמועדון לקוחות - הרשמה
מי אנחנו הכן רכבך לטסט !