מצתי להט

מצתי להט

לפני שנסביר מהו מצת בכלל ומהו מצת להט לרכב, יש לומר כמה מילים למניעת בלבלול הרווח בציבור. בתחום המצתים, מרבית ציבור הנהגים מתייחס ביום יום לתקע המצת שאליו ניתן לחבר התקנים שונים, להטעין מכשירי חשמל או להדליק סיגריה. עם זאת, למצת הרכב בכלל ולמצת הלהט בפרט, חשיבות הרבה יותר גדולה מכך. מדובר למעשה בחלק חיוני שנמצא בתוך מנוע הרכב ובלעדיו פשוט אי אפשר לנסוע.

לא זזים בלי מצת

כלי רכב ומכוניות בפרט יכולים לנסוע בזכות הפקת אנרגיה שנעשית על ידי סוגים שונים של מנועים. כאשר מדובר על מנועי בנזין, על המנוע לכלול מצת שתפקידו לא פחות מאשר חיוני. האנרגיה נוצרת במנוע בתהליך של שריפת תערובת דליקה של דלק המעורב עם החמצן שבאוויר. תערובת זאת נדחסת אל תוך רכיב שנקרא צילינדר וזאת באמצעות בוכנה חזקה. לאחר שמתרחש שלב הדחיסה, התערובת מוכנה לפעולה וכל שנותר הוא להבעיר אותה באמצעות ניצוץ חשמלי. את הניצוץ הזה מיצר המצת, מרכיב קטן וכפי שראינו – חיוני ביותר. רק לאחר הפקת הניצוץ יכול המנוע לפעול וכלי הרכב יכול לנסוע ולהתקדם.

גם במנוע דיזל

לכאורה, עובדה ידועה היא שמנועי דיזל אינם זקוקים למצת. במנועים מסוג זה תהליך ההצתה של הדלק פועל באופן שונה. כאן, אותן בוכנות אחראיות לדחיסה של אוויר בעוצמה רבה. דחיסת האוויר מביאה לעלייה משמעותית ביותר של הטמפרטורה. בשלב זה מתרחשת הצתה כאשר לתוך הצילינדר מוזרק מעט סולר שנדלק ומתחיל לבעור באופן מיידי, בזכות טמפרטורת האוויר הגבוהה. מכיוון שכך, לעומת מנוע הבנזין, אין כל צורך לכלול גם מצת במנגנון הבוכנה של המנוע. בנקודה זו מגיעה הנקודה שמפתיעה גם נהגים וותיקים רבים – דווקא במנועי סולר נעשה שימוש במצת מסוג מיוחד וזהו מצת הלהט.

כאשר המנוע קר באופן מיוחד, למשל בטמפרטורות סביבה נמוכות, עשוי להיווצר קושי להביא להצתת תערובת הדלק והאוויר. במידה והללו לא ידלקו, מן הסתם לא יתאפשר להפיק את העבודה והמנוע והרכב ימשיך לעמוד כאבן שאין לה הופכין. בדיוק בנקודה זו מתבררת חשיבותו של מצת הלהט – אותו התקן קטן ויעיל הוא זה המאפשר להתגבר על הבעיה, ומאפשר את ההצתה הרצויה. בשלב זה אפשר לנשום לרווחה ולנסוע לשלום.

עמדת המתנה ממוזגת עם אינטרנט וקפה WiFi קפה
מועדון לקוחות מועדון לקוחות - הרשמה
מי אנחנו הכן רכבך לטסט !