מערכת החשמל והמצבר

מערכת החשמל והמצבר

כל כלי רכב זקוק למערכת חשמל על מנת לבצע את תפקידו ביעילות. גם כאשר מדובר ברכב שמונע באמצעות מנוע בנזין, למשל, עדיין ישנו צורך במערכת חשמל חיצונית למנוע, שמספקת את צרכי הרכב בשעה שהמנוע כבוי. אחד החלקים העיקריים של מערכת החשמל בכלי הרכב השונים הוא המצבר, המכונה לעיתים גם בטרייה. למעשה, המצבר הוא אכן סוג מסוים של בטרייה, שנועדה לספק את החשמל הדרוש בין היתר למערכת ההצתה ולמצתים.

אנרגיה אלקטרוכימית

מטרתו של המצטבר היא ליצור חשמל בזרם ישר. הדבר נעשה באמצעות תא חשמלי מסוג תא אלקטרוכימי. משמעותו של תא זה הינה שהפקת החשמל מתרחשת באופן ישיר כתוצאה מתהליך כימי שמעורב בתנועת האלקטרונים בין שני סוגים של אלקטרודות.

  • האלקטרודה הראשונה מכונה קתודה. זוהי האלקטרודה השלילית שאליה "זורמים" האלקטרונים דרך מעגל חשמלי (ברכב – זוהי מערכת החשמל עצמה).
  • האלקטרודה השנייה שנמצאת במצבר נקראת אנודה. זוהי האלקטרודה החיובית שממנה יוצאים האלקטרונים, דרך המעגל החשמלי, לעבר הקתודה.

בנוסף לשתי האלקטרודות הללו מכיל כל מצבר לרכב גם נוזל אלקטרוליטי. נוזל זה, שהינו חומצי בדרך כלל, מפריד בין שתי האלקטרודות ובכך מאפשר את זרימת האלקטרונים בלי שייווצר קצר חשמלי. ראוי לציין שמצברי הרכב הינם סוג של בטרייה נטענת. משמעות הדבר היא שכאשר המנוע של הרכב נמצא בפעולה, משמשים עודפי חשמל להטענת המצבר. עם הזמן, קטנה היכולת של המצבר להיטען מחדש, בין היתר בשל תהליכי קורוזיה, ועל כן יש להחליפו.

לא זזים בלי מצבר

ללא קיומו של מצבר תקין לא יוכלו כלי הרכב לנוע. לפני שמתחיל המנוע לפעול ולייצר בתוך כך חשמל, יש צורך ביצירת ניצוץ חשמלי שמקורו הוא המצבר. ניצוץ חשמלי זה, שמיוצר במצת אחראי על הצתת התערובת של בנזין וחמצן שמעביר את המנוע למצב עבודה.

נוסף לצורך במערכת חשמלית חיצונית למנוע למטרות הצתה ותחילת עבודה, ישנם מקרים שבהם משמש המצבר גם למטרות גיבוי. בנוסף, לעיתים עולה צורך לעשות שימוש בחשמל גם כאשר המנוע כבוי ובמקרים כאלה החשמל הדרוש מגיע ישירות מהמצבר. יש לציין שבזמן שמנוע הרכב פועל, מרבית צרכי החשמל מגיעים מגנרטור חשמלי שנקרא אלטרנטור.

עמדת המתנה ממוזגת עם אינטרנט וקפה WiFi קפה
מועדון לקוחות מועדון לקוחות - הרשמה
מי אנחנו הכן רכבך לטסט !