מנוע רוטורי – הפלא הקטן

מנוע רוטורי – הפלא הקטן

מנוע רוטורי הינו סוג של מנוע בעירה פנימי, נפוץ פחות ממנועים המבוססים על בוכנות. המנוע, שקיבל את שמו על שם החלק המרכזי שלו – הרוטור – הומצא על ידי המהנדס הגרמני פליקס ונקל, בשנות החמישים של המאה העשרים. למרות שמדובר על מנוע בעל יעילות ואמינות יוצאי דופן, הצלחתו להפוך לחלק משמעותי מתעשיית הרכב העולמית הייתה מוגבלת. עם זאת, יש החוזים לו עתיד מזהיר בתחום התעופה.

אופן פעולת המנוע

מנוע רוטורי נחשב לאחד ממנוע הבעירה הפנימית האמינים ביותר שבנמצא. עובדה זו היא תולדה של מיעוט בחלקים נעים מה שמביא לבלאי נמוך יותר ולתחזוקה קלה יותר. חלקו העיקרי של המנוע הוא למעשה רוטור שמבנהו דמוי המשולש נע בתנועה סיבובית. לצד הרוטור מכיל המנוע גלגלי שיניים גדולים, שתפקידם להניע את גל הזיזים. תנועתו הסיבובית של הרוטור מחליפה למעשה את הבוכנות הסטנדרטיות שנמצאות במנועי בעירה פנימית הנפוצים. במקביל לתנועת הרוטור מבוצעים בזה אחר זה שלבי היניקה, הדחיסה, הבעירה והפליטה.

יעילות ונצילות

מנועי רוטור נחשבים למנועים יעילים ביותר. למעשה, בזכות מאפייניו הייחודיים של המנוע, ניתן להגיע לנצילות וליעילות גבוהים גם כאשר גודלו של המנוע קטן הרבה יותר ממנוע בנזין רגיל, למשל. בנוסף, מדובר על מנוע הרבה יותר שקט, שפועל עם הרבה פחות רעידות. מצד שני, למנועים מסוג זה בעיה של אטימות ובנוסף, סובל המנוע מפיזור של טמפרטורה שאיננה אחידה.

שימושים נפוצים

לאורך שנות קיומו של המנוע שקלו רבות מיצרניות הרכב המובילות לעשות בו שימוש. חלק מהן אף סברו, במשך תקופה מסוימת, שזהו מנוע העתיד שצפוי להחליף את מנועי הבוכנה הרגילים. למרות זאת, מרבית הנבואות הללו לא התגשמו, אם כי גם כיום עדיין ניתן למצוא אותו בשימוש בדגמים מסוימים של מכוניות ואופנועים ישנים. בזכות גודלו הצנוע של המנוע ניתן למצוא אותו בשימוש בכמה סוגים של כלי טיס, במיוחד הקטנים שביניהם כגון מטוסים זעירים ללא טייס (מזל"טים). בנוסף, יש המעריכים שבעתיד צפוי המנוע לשמש יותר ויותר כלי טיס, ואכן נערכים בתחום זה לא מעט ניסויים מבטיחים. שימוש נוסף של המנוע הוא בדגמים מסוימים של מכוניות היברידיות וכן במנועים זעירים מסוגים שונים.

עמדת המתנה ממוזגת עם אינטרנט וקפה WiFi קפה
מועדון לקוחות מועדון לקוחות - הרשמה
מי אנחנו הכן רכבך לטסט !