מנוע בנזין – שימושיו ודרך פעולתו

מנוע בנזין שימושיו ודרך פעולתו

מנוע הבנזין מוכר בתור זה המשמש להנעת כלי רכב, אולם למעשה מדובר במנוע ששימושיו רבים הרבה יותר. בתור מנוע של בעירה פנימית, מנוע הבנזין נמצא בשימוש כבר יותר ממאה שנה, והמנגנון הבסיסי שלו לא השתנה באופן משמעותי בשנים האחרונות. יחד עם זאת, פיתוחים שונים הביאו לשיפור הנצילות שלו, להקטנת אבדן האנרגיה ולהקטנת פליטת הזיהום. בין היתר ניתן למצוא אותו בכלי רכב המיועדים לשימוש אזרחי או צבאי, בגנרטורים המשמשים למטרת גיבוי בבתים ובמוסדות שונים, להנעת מכונות בתעשייה, בכדי עבודה שונים בעלי מנוע (מכסחות דשא, מסורי שרשרת וכיוצא באלה), הנעת סירות קטנות ועוד.

אופן הפעולה

כאמור, אחד מהסוגים הנפוצים של מנועי הבנזין הוא זה המשמש להנעת כלי רכב. בין המנועים מסוג זה ידועים מנוע הבנזין הדו פעימתי והמנוע הארבע פעימתי. המנוע בעל ארבעת הפעימות נחשב ליעיל הרבה יותר מבחינה אנרגטית וגם למזהם פחות. מצד שני, המנוע הדו פעימתי הינו פשוט יותר ואמין יותר.

מנוע הבנזין ברכב פועל בצורה הבאה: ראשית מוכנס אל המנוע דלק נוזלי (בנזין) מצד אחד, ואוויר מצד שני. בכך מתקבלת תערובת של דלק-אוויר שעוברת תהליך של דחיסה בלחץ באמצעות בוכנה. לאחת שמתרחשת הצתה התערובת מתחילה לבעור כאשר אנרגיית החום מביאה להנעת הבוכנה. ראוי לציין שבעבר התרחש תהליך הדחיסה העומד בבסיס פעולתו של המנוע במאייד (קרבורטור). כיום, לעומת זאת, לא מקובל עוד השימוש בקרבורטורים בענף הרכב בשל כניסתם לשימוש של מערכות להזרקת דלק מבוססות מחשב.

בנזין, אוקטן ונצילות

הבנזין, המופק מנפט גולמי, נחשב לאחד מסוגי הדלקים הנדיפים יותר, ולכן הוא גם נחשב למסוכן יותר ולמזהם יותר את הסביבה לעומת דלקים אחרים כגון סולר. עם זאת, ישנם סוגים שונים של בנזין השונים אלה מאלה ברמת נדיפותם. מאפיין נוסף שמבדיל בין סוגים שונים של בנזין הוא האוקטן. ככל שמנוע הבנזין עושה שימוש בדלק בעל אוקטן גבוה יותר, משמעות הדבר היא שניתן לדחוס את הדלק בעוצמה רבה יותר ונצילות המנוע תהיה טובה יותר. במילים אחרות, המנוע יפיק יותר אנרגיה מאשר זו שתופק תוך שימוש בדלק באוקטן נמוך יותר.

עמדת המתנה ממוזגת עם אינטרנט וקפה WiFi קפה
מועדון לקוחותמועדון לקוחות - הרשמה
מי אנחנו הכן רכבך לטסט !