מידע מקצועי | פרי מוטורס

מידע מקצועי

מידע בסיסי שחשוב לדעת

מספר טיפים חשובים בהתנהלות עם הרכב כדי להעשיר את הידע ולשמור על בטיחות הנהג, הנוסעים והסובבים.

קרא עוד >>

מנוע בנזין שימושיו ודרך פעולתו

מנוע הבנזין מוכר בתור זה המשמש להנעת כלי רכב, אולם למעשה מדובר במנוע ששימושיו רבים הרבה יותר. בתור מנוע של בעירה פנימית, מנוע הבנזין נמצא בשימוש כבר יותר ממאה שנה, והמנגנון הבסיסי שלו לא השתנה באופן משמעותי בשנים האחרונות.

קרא עוד >>

שימושיו המגוונים של מנוע סולר

מנוע הסולר, שהומצא בסוף המאה ה-19, שימש במשך שנים רבות בעיקר להנעת מנועים ומכונות גדולים וכבדים. דבר זה היה תוצאה של יעילות עבודה גבוהה בסל"ד (סיבובים לדקה) נמוך. במהלך השנים, עם פיתוחו של מגדש הטורבו התגבר מאוד השימוש במנוע זה גם בענף הרכב הפרטי.

קרא עוד >>

מנוע רוטורי – הפלא הקטן

מנוע רוטורי הינו סוג של מנוע בעירה פנימי, נפוץ פחות ממנועים המבוססים על בוכנות. המנוע, שקיבל את שמו על שם החלק המרכזי שלו – הרוטור – הומצא על ידי המהנדס הגרמני פליקס ונקל, בשנות החמישים של המאה העשרים. למרות שמדובר על מנוע בעל יעילות ואמינות יוצאי דופן, הצלחתו להפוך לחלק משמעותי מתעשיית הרכב העולמית הייתה מוגבלת. עם זאת, יש החוזים לו עתיד מזהיר בתחום התעופה.

קרא עוד >>

כיצד פועלות בוכנות מנוע

בוכנה הינה אחד החלקים המרכזיים של סוגים שונים של מנועים. בין היתר, ניתן למצוא אותה במנועים הפועלים בטכניקה של בעירה פנימית. מנוע בנזין, למשל, וכמוהו גם מנוע סולר שמותקנים במרבית המכוניות, המשאיות והאופנועים של ימינו, הם דוגמאות של מנועים מבוססי בוכנות.

קרא עוד >>

תפקידו של גל ארכובה במנועי בוכנה

ההיסטוריה של גל הארכובה נמשכת לאחור עד לימי האימפריה הרומית ואף מעבר לה. דגמים שונים של כננות וארכובות עשויות עץ או מתכת שימשו במבנים שונים ובמכונות שונות כגון תחנות קמח, שהמירו את אנרגיית המים או הרוח לאנרגיית עבודה. גם לגל הארכובה המודרני תפקיד חשוב בהמרת האנרגיה שמיוצרת בשריפת דלקים שונים לאנרגיית עבודה שמאפשרת למנוע לעשות את המוטל עליו באפקטיביות.

קרא עוד >>

פעולתו של קרבורטור במנועים ישנים

כל נהג או בעל רכב יודע שעל מנת שהרכב יוכל לנסוע עליו לקבל אנרגיה כדי להפעיל את המנוע. האנרגיה הזו הינה תוצאה של בעירה של דלק מסוג כלשהו, בדרך כלל בנזין או סולר. כדי שהדלק יוכל לבעור יש צורך לאפשר כניסה של חמצן. למעשה, כדי שהמנוע יפעל ביעילות מקסימלית יש לדאוג לריכוזים משתנים של חמצן באמצעות אספקת כמויות משתנות של אוויר.

קרא עוד >>

חשיבותה של מערכת הזרקת דלק מודרנית

באופן ידוע, כל מנוע זקוק לסוג מסוים של דלק שיספק לו את האנרגיה הנחוצה לפעולתו. לאמתו של דבר, מלבד אספקה של דלק (שיכול להיות בנזין, סולר, או גז טבעי) זקוק המנוע גם לאוויר (המכיל בתוכו חמצן). ללא תהליך החמצון הכימי של הדלק, שבא לידי ביטוי בבעירה, לא יוכל מנוע בעירה פנימית לבצע את תפקידו.

קרא עוד >>

ממיר קטליטי לטובת איכות האוויר והסביבה

כלי הרכב המודרניים נועדו לאפשר מעבר מהיר ממקום למקום. בזכות המכונית, אמצעי התחבורה הנפוץ ביותר בישראל, מתאפשרת ניידות ונוחות נסיעה לפרט ולמשפחה מסביב לשעון. עם זאת, אחד החסרונות הגדולים של השימוש הגדל והולך במכונית הפרטית הוא הפגיעה באיכות האוויר שכולנו נושמים. כתוצאה מפעולתו של מנוע המבוסס על דלק נוזלי (כגון בנזין או סולר), נוצרת אנרגיה המניעה את כלי הרכב קדימה, אולם באותה השעה משתחררים לאטמוספירה גזים שונים, חלקם מזיקים ואף רעילים.

קרא עוד >>

תפקידה של מערכת הפליטה ברכב

פעולתו של המנוע שמתחילה בשריפה של דלק וחמצן, מסתיימת בתוצרים שונים הכוללים גזים שרופים שנראים לעיתים כעשן ופיח. על מנת לאפשר את פינויים של גזים אלה הרחק מהרכב ומהיושבים בתוכו ניתן למצוא בכל רכב את מערכת הפליטה. למערכת זו תפקיד חשוב בשמירה על יעילות המנוע, בטיחותם של הנוסעים, והקטנה משמעותית של זיהום אוויר המעורב בפעילות המנוע.

קרא עוד >>

שסתומי מנוע – חלקים קטנים וחשובים

בין החלקים החשובים ביותר שמאפשרים למנועים לבצע את תפקידם נמצאים השסתומים. לא צריך להיות מומחה למנועים בכדי להכיר את שמם של השסתומים החשובים ברכב – שסתום יניקה מצד אחד או שסתום פליטה מצד שני. לאלה שחסרים את הידע הבסיסי אודות אופן פעולת המנוע, קל יהיה להסביר מהו שסתום באמצעות פניה לשסתומים אחרים המקיפים אותנו בחיי היום יום.

קרא עוד >>

תפקידה של מערכת קירור מנוע

בכל פעם שמישהו מניע את מכוניתו בבוקר ונוסע לעבודה מפיק המנוע של הרכב אנרגיה בכמות רבה. אנרגיה זו, שמקורה בחומר בעירה כגון בנזין או סולר, היא זו המאפשרת את תנועת המכונית. חלק מהאנרגיה המיוצרת במנוע נועד להניע את הבוכנות שתנועתן מתורגמת לתנועת הגלגלים. למרבה הצער, חלק גדול מהאנרגיה הולך לאיבוד בתהליך של פליטת חום. אפילו במנועים היעילים ביותר, כמות החום שמפיק המנוע גבוהה ביותר ועל מנת למנוע נזק בלתי הפיך למנוע יש צורך במערכת קירור מיוחדת.

קרא עוד >>

הכוח המניע של מערכת הדלק

כל כלי רכב, בדיוק כמו גוף האדם, בנוי ממערכות שונות ומגוונות. אחת המערכות שניתן למצוא בקרבה קווים מקבילים בכלי הרכב ובגוף האדם היא מערכת הדלק. על מנת שגוף האדם יוכל לנוע ולקיים את כל המערכות המאפשרות חיים (נשימה, עיכול, תיקון תקלות – ריפוי), זקוק הגוף לדלק. דלק זה מגיע בצורה של המזון שעובר במערכת העיכול ונועד לספק לגוף את החומרים החיוניים לו.

קרא עוד >>

תפקידה של מערכת הצתה במנועי בוכנה

חלק גדול מכלי הרכב הממונעים מבוססים על תנועה של בוכנות. הבוכנות הללו, שנעות מעלה ומטה בתוך הצילינדרים, הן אלה שמספקות את הכוח הדרוש למכונית בשביל לנוע. על מנת שהבוכנות הללו ינועו כנדרש, עולה צורך במערכת הצתה שתביא להצתת תערובת ייעודית של דלק ואוויר וזאת בדיוק ברגע הנכון. פעילות לא נכונה של מערכת ההצתה תביא לפגיעה משמעותית ביעילות העבודה של המנוע ותתבטא ברעשים שונים המכונים לעיתים "צלצולים" במנוע.

קרא עוד >>

מערכת החשמל והמצבר

כל כלי רכב זקוק למערכת חשמל על מנת לבצע את תפקידו ביעילות. גם כאשר מדובר ברכב שמונע באמצעות מנוע בנזין, למשל, עדיין ישנו צורך במערכת חשמל חיצונית למנוע, שמספקת את צרכי הרכב בשעה שהמנוע כבוי. אחד החלקים העיקריים של מערכת החשמל בכלי הרכב השונים הוא המצבר, המכונה לעיתים גם בטרייה. למעשה, המצבר הוא אכן סוג מסוים של בטרייה, שנועדה לספק את החשמל הדרוש בין היתר למערכת ההצתה ולמצתים.

קרא עוד >>

יתרונה של הנעה היברידית

באופן בלתי נמנע, כלי הרכב ממונעי הבנזין והסולר מביאים לפגיעה משמעותית באיכות האוויר שכולנו נושמים. יתר על כן, נוסף לירידה באיכות האוויר (במיוחד באזורים שבהם צפיפות כלי הרכב גבוהה), ישנה תופעה של הצטברות גזי החממה באטמוספרה. לדברי מומחים, משמעות גזי החממה, תוצאה של עשרות שנים של שימוש במנועי בעירה פנימית, היא עליה בטמפרטורה ברחבי העולם. לעליה זו מלווים נזקים אקולוגיים כמו גם נזקים לחי ולצומח כמעט בכל מקום.

קרא עוד >>

ראש מנוע – לטפל במוקדם ולא במאוחר

כאשר מתגלה ברכב תקלה או בעיה בראש המנוע, לרוב מדובר על בעיה לא פשוטה שתיקונה כרוך בהוצאה כספית לא קטנה. כדי לפתור בעיה של ראש מנוע, לעיתים יש צורך בעריכת שיפוץ מקיף ורציני אולם בפעמים אחרות ניתן להסתפק בתיקון זול יותר, שייתן פתרון מספק.

קרא עוד >>

תיבת הילוכים ידנית וחובבי נהיגה אמיתיים

תיבת הילוכים ידנית מבוססת על שילוב מתואם היטב בין מיומנות בנהיגה, עקרונות פיסיקליים שונים (כוח, מומנט, מהירות, חיכוך) וחלקים שונים של המנוע. למרות שנהיגה ברכב בעל תיבת הילוכים אוטומטית נחשבת לקלה ופשוטה הרבה יותר, לא מעט אנשים שרואים בעצמם חובבי נהיגה אמיתיים יעדיפו תמיד לנהוג רק ברכב עם הילוכים ידניים.

קרא עוד >>

ליהנות מכל העולמות עם תיבת הילוכים רובוטית

בעולם כלי הרכב והתחבורה מחפשים היצרנים דרכים אין ספור להתבלט על פני המתחרים. על מנת להגדיל את המכירות צריכים הללו לשפר כל העת את מאפייני הרכב מבחינת תצרוכת הדלק, שיפור ביצוע המנוע, שיפור חוויית הנהיגה ועוד. במהלך השיפורים והשדרוגים אי אפשר שלא לסקור את אחד החשובים שבהם, זה שהתרחש בתיבות ההילוכים.

קרא עוד >>

לא נוסעים בלי פלאגים במנוע

מנועים מודרניים רבים הינם מורכבים הרבה יותר מאשר מנועים וותיקים ופשוטים. שימוש בממירים קטליטיים, מערכות להזרקת דלק, ושכלולים נוספים, הופכים את המנועים ליעילים יותר מאשר בעבר וגם למזהמים פחות. יחד עם זאת, גם במנועים החדשים ביותר שבנמצא ניתן למצוא חלקים קטנים וחיוניים, שלא השתנו באופן מהותי במשך שנים רבות.

קרא עוד >>

מתי מבצעים החלפת קלאץ

קלאץ, או בשמו העברי מצמד, חיוני על מנת לאפשר העברת הילוכים תקינה ברכב. כאשר הקלאץ אינו עובד בצורה תקינה עלול הדבר לפגוע ביעילות העברת ההילוכים ולהזיק בכך לחלקי מנוע שונים. בשל תהליכי בלאי שונים, שיכולים להיות מהירים גם כתוצאה מגורמים טבעיים וגם כתוצאה מצורת נהיגה אופיינית.

קרא עוד >>

חשיבותם של פלאגים במנוע

רובם הגדול של הנהגים בארץ ובעולם אינם שולטים במערכת החשמל של הרכב על בוריה. מבחינתם, כל מה שצריך לעשות בכדי להתחיל בנסיעה הוא להיכנס לרכב, לחגור חגורת בטיחות, להכניס את המפתח לסוויץ ולהניע. האופן שבו עובדת כל המערכת איננו חשוב מבחינתם, על עוד הרכב מתניע.

קרא עוד >>

בלמים לרכב ומרחק הבלימה

כדי לעצור את הרכב כהלכה יש לעשות שימוש בדוושת הבלם ולעיתים גם בבלם היד. פעולת הבלימה בפועל נעשית על ידי סוגים שונים של בלמים למשל בלמי דיסק, בלמים הידראוליים ועוד. מכיוון שכל רכב עוצר או מאט בכל נסיעה ונסיעה, ומכיוון שלעיתים יש לעצור במהירות ובאופן מפתיע.

קרא עוד >>

תחבורה וקדמה עם מחשב רכב

אין זה סוד שבמרבית הבתים בישראל ניתן למצוא מחשב אישי אחד לפחות ולפעמים גם שניים. למעשה, המחשבים בימינו הולכים ותופסים מקום חשוב לא רק ככלי לעבודה או לבידור ביתי. מכשירי חשמל רבים מכילים רכיבי מחשב שונים שנועדו להפוך את פעולתם ליעילה וכזו המתוזמנת בצורה הרבה יותר טובה.

קרא עוד >>

מחשב מנוע

למרות שמבחינה מכאנית חלקים רבים של כלי הרכב המודרניים השתנו אך מעט בשנים האחרונות, הרי שבתחום השליטה על מערכות שונות חלה התקדמות עצומה. בין היתר, מתבצע הדבר בזכות הכנסתם לשימוש של מחשבים מתוחכמים השולטים ומפקחים על המערכות שונות.

קרא עוד >>

רפידות בלמים

כל כלי רכב מתוכנן ומיוצר על מנת שיוכל לנוע באופן מיטבי. בין אם מדובר באופניים, באופנוע, במכונית או במשאית – כולם יכולים לנסוע במהירויות שונות ולעיתים גבוהות מאוד, בהתאם לכוח המנוע ולמאפיינים שונים נוספים. אחד האתגרים העומדים בפני מתכנני כלי הרכב הוא לאפשר להם לעצור במהירות הגדולה ביותר האפשרית ברגע שהנהג מעוניין בכך.

קרא עוד >>

פילטר אוויר

פילטר אוויר, המכונה בעברית גם בשם מסנן אוויר, הינו חלק קטן, פשוט ולכאורה שולי לפעילות מנוע הרכב. אכן, יש לציין שבהחלט אין מדובר במוצר היי טק מתוחכם, יחד עם זאת, מדובר בחלק חשוב ואף חיוני שמיועד לשמור על ניקיון המנוע, מונע תקלות שונות ולמאפשר נצילות הרבה יותר טובה בצריכת הדלק.

קרא עוד >>

מצתי להט

לפני שנסביר מהו מצת בכלל ומהו מצת להט לרכב, יש לומר כמה מילים למניעת בלבלול הרווח בציבור. בתחום המצתים, מרבית ציבור הנהגים מתייחס ביום יום לתקע המצת שאליו ניתן לחבר התקנים שונים, להטעין מכשירי חשמל או להדליק סיגריה. עם זאת, למצת הרכב בכלל ולמצת הלהט בפרט, חשיבות הרבה יותר גדולה מכך. מדובר למעשה בחלק חיוני שנמצא בתוך מנוע הרכב ובלעדיו פשוט אי אפשר לנסוע.

קרא עוד >>

ABS

יצרני הרכב של היום מודעים הרבה יותר מאשר בעבר לחשיבות של התקנת אביזרי בטיחות שונים. לצד התקנים שונים שנועדו להגן עם הנהג ועל הנוסעים במקרה של תאונה, התקנים כגון כריות אוויר או חיזוקים של תא הנוסעים, ישנם גם התקנים שנועדו לסייע במניעת התרחשות של תאונות. ההתקן ABS הינו אחד החשובים באביזרים אלה, המונעים את תאונות הדרכים מלכתחילה. את תפקידו מבצע ההתקן באמצעות מניעת נעילת הגלגלים ולמעשה זהו גם הפירוש שלו שמו הלועזי.

קרא עוד >>

הכן רכבך לטסט

במכון הרישוי בודקים את מצב הצמיגים, מערכת התאורה, האיתות, מערכת הבלמים, ההגה והצירים, ריקבון בתחתית הרכב, מערכת הפליטה וכיוון גלגלים. במידה ואחד מהנ"ל אינם תקינים, הרכב יכשל בטסט. במקרה כזה, בעל הרכב ייגש למרכז שירות לתקן את הסעיפים הנדרשים ויחזור לטסט נוסף.

קרא עוד >>
עמדת המתנה ממוזגת עם אינטרנט וקפה WiFi קפה
מועדון לקוחותמועדון לקוחות - הרשמה
מי אנחנו הכן רכבך לטסט !