מידע בסיסי שחשוב לדעת - פרי מוטורס

מידע בסיסי שחשוב לדעת

אורות ערפל

כאשר מדליקים את אורות הערפל, כאשר ישנו ערפל,
האורות עוזרים לנהגים שמאחור לזהות אותך על הכביש ובנוסף עוזרים לך לזהות את הנתיב שלך.
כאשר אורות הערפל דולקים בזמן שאין ערפל, לא מסייעת לך בנהיגה וכמו כן מסנוורת את הנהגים האחרים.

משפחת פרי מוטורס - אורות ערפל

אז לא לש
כוח:
אורות ערפל, אך ורק בזמן ערפל!

מערכת ה-ABS מצילה חיים!

מה חשיבותה ואיך בודקים את תקינות המערכת? כאשר הכביש רטוב, ישנה סכנה גדולה להחליק עם הרכב. אם פעם הנהג היה צריך לפמפם על דוושת הבלם על מנת שהגלגלים לא ינעלו בעת החלקה, היום, מערכת ה-ABS עושה זאת באופן טוב פי כמה, טוב יותר גם מהנהג המיומן ביותר.

למערכת זו, חיישנים אשר מנטרים באופן קבוע את מהירות סיבוב הגלגל, ולמעשה מבצעים את אותו פמפום רק במהירות אדירה. ולכן, כשנדרשים לבלום על כביש רטוב, יש לעשות זאת במלוא הכוח הדרוש, גם בכל הכוח האפשרי אם יש צורך. כמו כן, המערכת אשר מונעת את נעילת הגלגלים, משמרת למעשה את יכולת ההיגוי ומאפשרת להפנות את הרכב לכיוון מסוים גם תוך כדי בלימה חזקה.

אז איך יודעים אם המערכת תקינה?

הדרך הקלה- באמצעות נורית "ABS" כתומה שנדלקת בלוח המחוונים. הידלקות הנורית באופן קבוע במהלך הנסיעה תעיד על תקלה אשר מחייבת כניסה למוסך. אבל לא תמיד נדלקת נורית ההתראה במקרה של תקלה; חיישן מהירות לא תקין באחד הגלגלים או תקלה מכאנית במערכת לא בהכרח מקבלים ביטוי בנורית האזהרה. לכן, מומלץ לבדוק מדי פעם שהמערכת פועלת כראוי. הבדיקה מתבצעת בנסיעה עם שני גלגלים על השוליים ושני גלגלים על הכביש. לחיצה החלטית וחזקה על דוושת הבלמים במהירות של 40-50 קמ"ש אמורה להכניס את המערכת לפעולה. רעש תקתוקים, רעידות בדוושת הבלם ועצירת הרכב בקו ישר מבלי שאף גלגל ננעל, מעידים כי המערכת תקינה. אם חשים שהמכונית סוטה מהנתיב או שאחד הגלגלים ננעל, מומלץ להכניס את המכונית למוסך בהקדם. אגב, גם תקתוקים מגלגל מסוים בבלימה לא חזקה על משטח יבש עלולים להעיד על תקלה.

בטיחות

רוב התאונות לא מתרחשות בנסיעות ארוכות, אלא בנסיעות הקרובות שליד הבית. לכן, חשוב תמיד לחגור חגורת בטיחות ולא לזלזל בביטחון הנוסעים בגלל המרחק הקצר! תמיד חשוב לחגור, גם מאחור!

אמנם החורף הישראלי לא תמיד מזכיר חורף, אבל בימים הקרים רובנו יוצאים מהבית מכוסים בשכבות רבות של בגדים כדי להתחמם. אז אמנם כשנכנסים לרכב עדיין קר, יחד עם זאת, השכבות הנוספות מגבילות את תנועת הנהג והופכות אותן למגושמות ומסכנות חיים! בקיצור, עשו טובה ותפשילו כמה שכבות לפני שנכנסים לאוטו, תדליקו מזגן ותשמרו על חייכם!

בעלי חיים בחורף

בחיפוש אחר מקום חמים בחורף, מתחבאים החתולים תחת מכסה המנוע החמים של הרכבים. בכדי להימנע מפגיעה בבעלי החיים, יש לדפוק על מכסה המנוע או צפצוף בצופר הרכב לפני התנעתו.

מגבים וערכת חירום

לרוב אנחנו מזלזלים בחשיבות המגבים. אולם, בחורף, כאשר יורד גשם והשמשה מכוסה במים ובוץ, חשוב שיהיו מגבים אשר מסיטים בצורה מושלמת את המים מהשמשה ולא מורחים אותם. בדקו לבד את המגבים ועל הדרך גם את השפריצרים.

ערכת חירום ברכב יכולה להציל אותך ביום יום, לא משנה אם נוהגים רק בתוך העיר או מאות קילומטרים ביום. על כן, חשוב מאוד שתחזיקו ערכת חירום זמינה. מה ערכת החירום כוללת? ערכת עזרה ראשונה (לחבישה, חיטוי וקיבוע), כלי פירוק בסיסיים, למשל מברג ונורה אחת או שתיים למקרה שאחד הפנסים נשרף. בכלי רכב ישנים מומלץ להוסיף גם כבלי התנעה, שכן תנאי החורף מקשים על הנעת הרכב.

בלמים ודלק

מערכת הבלמים ברכב פועלת תחת טמפרטורות גבוהות מאוד! כתוצאה מכך, עם הזמן, נוזל הבלמים משנה את תכונותיו. דבר זה, גורם לעיכול הגומיות של מערכת הבלמים ובסופו של התהליך, יגרום לנזילות במערכת. שינויים ותהליכים אלו פוגעים בבטיחות הרכב. לכן, חובה להחליף את נוזל הבלמים כל שנתיים, ללא כל תלות בקילומטרים שהרכב נסע.

כששוכחים לתדלק או מחכים לטיפה האחרונה, פוגעים במשאבת הדלק שקולטת את הלכלוך שנצבר בתחתית מיכל הדלק ויכול אף להשבית אותה. יש לדאוג לתדלק את הרכב לפני שהמד מורה לנו שהדלק נמצא מתחת לרבע מיכל.

נהיגה המבוצעת על ידי האצות מתונות ונסיעה איטית וחלקה יותר בעיר מונעת שימוש מוגבר בבלמים וחוסכת עד כ-30% מצריכת הדלק!

נהיגה אגרסיבית ומהירה מגבירה את תצרוכת הדלק באופן משמעותי. לכן, יש לשמור עד כמה שניתן על מהירות קבועה ולהימנע מבלימה והאצה חדה. פעולות אלו, יחסכו בדלק ויפחיתו את בלאי הבלמים.

עדיף לתדלק את הרכב בשעות הבוקר המוקדמות, מפני שבמהלך היום, כאשר החום עולה, יעילות הדלק יורדת עקב תהליכים כימיים. לכן, תדלוק בשעות חמות יותר מוביל לתמורה פחותה לכל ליטר ולכספך.

שמן מנוע

יש להקפיד להחליף את שמן המנוע לפי דרישות היצרן כדי לשמור על אורך חיי המנוע. הזמן בו יש להחליף את שמן המנוע נמדד בשני פרמטרים על פי הראשון מבניהם, כמות או זמן:

  1. זמן- חודשי שימוש בשמן המנוע. השמן כפונקציה של זמן שימוש נוטה להתחמצן ,כך שיעילותו יורדת במאוד.
  2. כמות- הקילומטרים או שעות המנוע שנעשו בשמן המנוע. החלפת שמן מנוע על פי התייחסות לקילומטרים של שימוש או למגבלת זמן ,תתרום להארכת חיי המנוע. אי התייחסות לנ"ל תגרום לבלאי מואץ אשר יביא לשחיקה מוגברת של מכללי המנוע ולסיום חייו במהירות.

מומלץ לבדוק שמן פעם בשבוע, ובהחלט ניתן לעשות זאת לבד. את הבדיקה מבצעים בבוקר או לאחר חניה ממושכת, כאשר מרוכז כל השמן בתחתית. רצוי להעיף מבט מדי פעם במקום בו הרכב חונה, לשם גילוי סימני נזילה.

כאשר מתניעים את הרכב והמנוע קר, לא מתחילים בנסיעה בטורים גבוהים. השמן קר והצמיגות שלו עדיין לא הגיעה לצמיגות הרצויה. לכן, השימון אינו יעיל. מתחילים את הנסיעה בנסיעה רגועה במשך כמה דקות עד שהרכב מתחמם.

דוגמה לאגן שמן (קרטר) ברכב שלא הוחלף שמן מנוע על פי הוראות יצרן:

אגן שמן כשלא הוחלף שמן מנוע

כריות אוויר

ישנם כללי בטיחות גם לכריות האוויר שברכבך:

  1. חובה לחגור חגורות בטיחות ברכב בו מותקנות כריות גם מאחור (בעיקר ברכב בו מותקנות כריות צד) ללא חגירתם הכריות מסוכנות.
  2. אסור לשבת קרוב מידי להגה ולפנל הקדמי.
  3. אין להושיב תינוקות וילדים במושבים קדמיים כאשר כרית האוויר פועלת.
  4. אין להניח ידיים על מרכז גלגל ההגה.
  5. אין להניח רגליים על הפנל הקדמי, במושב לצד הנהג.
  6. התקנת הדיבורית לטלפון הנייד ושאר אביזרים קשיחים כגון מסכי ניווט ומכשירי DVD, תיעשה במקום המרוחק מכרית האוויר.

נסיעה בטוחה ושלעולם לא יהיה צורך בכרית אוויר!

מצבר

בדיקת ותחזוקת מצבר לרכב באופן שוטף אחת לשישה חודשים, מאריכה את חיי המצבר ומונעת תקלות.
ישנן מספר בדיקות פשוטות שניתן לבצע באופן עצמאי או על ידי חשמלאי מוסמך לפני שממהרים לרכוש מצבר חדש.

חשוב תמיד ללבוש כפפות בעת טיפול במצברים.

מצברים תקינים מבצעים התנעה וטעינה בעצמה מרבית, את תחזוקת מצבר לרכב יש לבצע ב- 3 שלבים פשוטים :

  1. בדיקת המבנה החיצוני של המצבר, שאינו סדוק, החיבורים נקיים מלכלוך, נוזלים וקורוזיה. במידה והמצבר מלוכלך יש לנקות אותו במים. יש לבדוק את הכבלים והחיבורים לקוטבי המצבר. במידה והם רופפים או בלויים הם מהווים סכנה! יש לפנות לחשמלאי מוסמך שיחזק את החיבורים, על פי הוראות היצרן ויוודא שיש חיבור טוב עם הקטבים.
  2. השלב השני הוא בדיקת גובה המים בתאים (גובה המינימום הוא כגובה הפלטות). מאוד חשוב שמילוי הנוזלים יהיה בזמן הנכון ובכמות הנכונה. טיפול לקוי עלול לפגוע בביצועי המצבר וקיצור אורך חייו.
  3. השלב השלישי והאחרון הוא מילוי מים מזוקקים (בלבד) במצבר עד לגובה של 3 מ"מ מתחת לקצה תא המילוי.

צבע הרכב

צבע הרכב חשוף למפגעי האקלים. השמש פוגעת בפיגמנט ובחורף סופות ולכלוך גורמים לצבע להיפגע. יש להקפיד לשטוף את הרכב מידי שבועיים. בנוסף, ביצוע ווקס מומלץ לפחות שלוש פעמים בשנה.

ההגה

חשוב לשים לב להגה, מפני שהינו אחד מהחלקים הבטיחותיים ברכב ואי תקינות בחלק זה, יכולה לגרום לבעיות רציניות, או אף לתאונה, לא עלינו. כאשר ישנן רעידות בהגה יש לבדוק האם ישנו חוסר אויר בצמיגי הרכב או לחץ לא שווה בין הצמיגים. את הבדיקה הזו, ניתן לעשות בכל תחנת דלק על פי הלחץ המומלץ לצמיגים ולבדוק בנסיעה אטית האם הרעד פסק. במידה ועדיין ישנן רעידות, חובה להעביר את הרכב בדיקת איזון גלגלים. אי טיפול בבעיה יכול לגרום להחמרה ונזק למערכות נוספות, בטיחותיות ויקרות ברכב.

כמו כן, יש לשים לב לכביש ולא להתעסק בדברים אחרים כמו מכשיר סלולארי, איפור וכדומה! הדבר מסכן את חייכם וחיי הנוסעים ונהגים שמסביבכם!

פילטר מזגן

פילטר מזגן צובר בתוכו אבק ולכלוך. כאשר לא מחליפים פילטר מזגן, עקב הלחות הרבה במערכת הקירור, נוצרות בקטריות. בקטריות אלו גורמות לריח רע וגרוע מכך, הן מתעופפות עם האוויר הקר אלינו! בכדי לשמור על בריאותך, יש להחליף פילטר מזגן ובזמן על פי הוראות היצרן

החלפת פילטר למזגן ברכב

נוריות אזהרה

כאשר רואים נורית אזהרה מיד נבהלים. אז מה בעצם הדבר הראשון שצריך לעשות כשמבחינים בנוריות אלו?
נורית אזהרה אדומה מתריעה על אזהרה חמורה ומחייבת עצירה מידית!
נורית אזהרה אדומה בדרך כלל מתריעה על חיסרון בשמן ובמים.
נורית אזהרה כתומות מודיעה לנהג כי עליו לגשת לגורם מוסמך לטיפול בבעיה - יש להמשיך בנסיעה ולפנות למרכז השירות בהקדם האפשרי.

צמיגים

יש לבדוק אוויר בגלגלים, גם אם הם חדשים. צמיגים שלחץ האוויר שלהם לא עומד ברף המומלץ, מסכנים את כל מי שנמצא ברכב ועומדים בפני שחיקה גבוהה יותר. לחץ אוויר נמוך מדי בצמיגים, מקשה על הרכב להתגלגל ולנוע על הכביש, דבר המגביר באופן משמעותי את תצרוכת הדלק. לעומת זאת, לחץ אוויר גבוה מדי המקטין את יציבות הרכב. לכן, על מנת לשמור על אורך חיי הצמיגים, בטיחותך ובטיחות הנוסעים ולחסוך בדלק, יש לבדוק אחת לחודש לחץ אוויר בצמיגים! בנוסף, יש להקפיד על החלפת צמיגים בזמן ותחת שום נסיבות אין להמשיך לנהוג על צמיגים בני למעלה מחמש שנים.

עמדת המתנה ממוזגת עם אינטרנט וקפה WiFi קפה
מועדון לקוחותמועדון לקוחות - הרשמה
מי אנחנו הכן רכבך לטסט !